středa 13. října 2021

Andělská hora

Druhý den naší dovolené předpověď počasí slibovala déšť (což se nakonec naplnilo), rozhodli jsme se výšlap do hor zaměnit za výlet do Karlových Varů (kde se před ním lze přce jen lépe schovat). O tom ale až někdy jindy. Tentokrát vás vezmu na zříceninu hradu Andělská hora, která kousek za Karlovými Vary směrem na Prahu (mne zaujala právě při pohledu z auta, když jsme v neděli do Krušných hor jeli).

Hrad Andělská hora (nazývaný také Engelsburg) se na stejnojmenném čedičovém vrchu ve výšce více než 700 m.n.m. tyčí už od přelomu  14. a 15. století. Jeho prvním majitelem byl Boreš z Rýzmburka, později hrad vlastnili mimo jiné Zajícové, Šlikové  a Černínové. Ve třicetileté válce hrad vydranovali Švédové a  jeho zkázu pak dokonal požár v r. 1718.
Zajímavostí možná je, že na hradě se točil film Balada pro banditu s Miroslavem Donutilem v halvní roli. V současné době na hradě probíhají záchranné práce. A je z něj krásný výhled.

Vesnice Andělská hora (dříve Engelshaus) byla založena pod hradem asi o sto let později. V jeho centru je kostel sv. Michala Archanděla - původně gotický, později barokně přestavěný.

Na druhé straně silnice Karlovy Vary - Praha je pak ještě areál hřbitova s poutním kostelem  Nejsvětější Trojice, který byl postaven na základě návrhu architekta G. B. Alliprandiho v  letech 1692 - 1712. Samotný areál i poutní kostel mají zajímavou trojbokou dispozici, která má symbolizovat trojedinnost Boží. Po druhé světové válce byl kostel značně zdevastován, ale na začátku tohoto století došlo k jeho obnově a rekostrukci. My jsme se na celý areál  mohli bohužel podívat jen zvenku, protože nebyl otevřený.

A pár obvyklých praktických informací na závěr. Zaparkovali jsme bez problémů přímo pod hradem (a další možnost parkování jsme viděli i o kousek níž v obci), na hrad, který je volně přístupný, je to pak už jen pár kroků. Také u kostela Nejsvětější trojice je bezproblémové parkování. Z cedule u brány jsem vyrozuměla, že objekt je zpřístupněný v letních měsících odpoledne. Pokud jde o občerstvení tak ve vsi je Andělská cafe galerie, kterou jsme ale neměli možnost vyzkoušet, protože v pondělí a v úterý mají zavírací den.

1. Stáňo, na Andělské hoře jsem byl na konci října a musím říct, že počasí bylo tenkrát přívětivější. Dlouho jsem se tam chtěla podívat, Adam to tenkrát glosoval, že pan Donutil na žádné zdi určitě sedět nebude :o)
    Ke kostelu jsem se nedostali stejně jako vy...
    Měj příjemný den, Helena

1. Heleno, právě nic moc počasí byl důvod výletu na Andělskou horu i do Varů. Jinak bychom vyrazili někam do hor. Ten kostel mne mrzel, líbila se mi kompozice a chtěla bych bývala vidět jak areál zevnitř, tak interiér kostela.
      Hezký den

2. Stáňo, při přečtení nadpisu mi naskočila Andělská Hora, která je u Bruntálu. Vím, že je i v Čechách, ale nikdy jsem tam, v těch místech nebyla, protože je to od nás trošku z ruky. Poblíž naší Andělské Hory je poutní kostel na Annabergu a také sjezdovka. Je to úžasné místo, kde se vám naprogramuje pohoda a klid v duši. Děkuji vám, že jste nafotila i jinou Andělskou horu a mohla jsem tam být s vám. Zdraví Iwka

1. Iwko, tak já zase neznám Andělskou Horu u Bruntálu (popravdě řečeno nikdy jsem nebyla ani v Bruntále).
      Díky za návštěvu a hezký den

3. Místo velice zajímavé, tuším že jméno Andělská hora Miroslav Donutil ve svém vypravování o Baladě zmiňoval dost často.

1. Tak já se přiznám, že jsem si to, že se na hradě točila Baladu pro banditu, přečetla v informacích o hradě.
      Hezký den

4. O místě slyším prvně a nevypadá vůbec špatně. Zříceniny tedy moc v lásce nemám, ale na nějakou občas také zajdu :)

1. Já mám naopak zříceniny ráda a tahle je fakt pěkná. A je z ní moc hezký rozhled do kraje.

5. Hrad vypadá úžasně a krásné fotografie jsi pořídila. Velice zajímavý je také tvar kaple. Byli jsme letos v Karlovarském kraji na dovolené, ale také nám část propršela a tak jsme ani vše co bylo v plánu, navštívit nestihli. Děkuji za hezkou podívanou a měj se moc hezky.

1. Járo, líbil se mi hrad i ten poutní kostel. My jsme tenhle výlet měli vlastně jako náhradní program do horšího počasí. Nakonec pod horami bylo dopoledne pěkně, déšť nás dostihl až v Karlových Varech.
      Hezký den

6. Stáňo, zdravím. Andělskou horu znám jen z filmu Balada pro banditu. Hezké místo. Měj se hezky. Lenka
    www.babilenka.cz

1. Lenko, já ji neznala vůbec (resp. film jsem viděla, ale nevěděla jsem, že se točil tam). Zříceniny jsem si všimla cestou do Krušných hor z auta a když jsem vymýšlela program na horší počasí, tak jsem si na ni vzpomněla... A výlet to byl nakonec moc fajn
      Měj se pěkně

7. Andělskou horu jsme několikrát míjeli při našem pobytu letos v Kyselce. Bohužel na ni nedošlo, tak snad příští rok, jestli do tohoto kraje vyrazíme.
    Jitka

1. Jitko, my už zas nestihli tu Kyselku - tam jsem se chtěla taky podívat. Ale déšť nám udělal čáru přes rozpočet. Třeba někdy přiště - Krušné hory nás docela baví, tak se možná ještě vrátíme.

8. Stáňo, díky za prima reportáž z místa, kde jsem nikdy nebyla, ale kudy nesčetněkrát projížděla. Původně vedla silnice těsně pod hradem, teď je trochu jižněji. Když jsme kolem 30. září projížděli, bylo už pozdě na to, jít se podívat a navíc jsme měli v nohách už dva hrady a jeden zámek. Jen jsme se dohadovali, zda je Andělská hora přístupná, či nikoli. Teď díky tvému článku vím, že ano a určitě jí někdy navštívíme.
    Měj hezké dny. 🍀🍁

1. Aleno, jsem ráda, že mé info poslouží. A zřícenina podle mne stojí za krátkou zajížďku ze silnice do Varů - už kvůli rozhledu do kraje.
      Měj se fajn

9. Tak ta zřícenina je super. A strašně daleko :D
    Díky za virtuální prohlídku.
    Krásný večer.

1. Ilono, od vás je to fakt hodně z ruky. Já si tohle zase dost často říkám u tvých výletních článků ;-)
      Přeju krásný víkend

10. Tak tady jsem už byla a moc se nám líbilo)))

1. Evi, jj - je to pěkná zířícenina s krásným rozhledem do kraje

11. Mně je vždy na zříceninách trošku líto, že už na vlastní oči neuvidím, jak dřív hrad vypadal :)

In the moment with Ejmina | Instagram

1. Mně na zřínicenách zas vyhovuje, že si můžu představovat, jak asi vypadal ten hrad dřív. A taky to, že si tam můžu "šmejdit" podle svého :)

12. Andělská hora,tak tam se již určitě nepodivam. Určitě jste měli pěkný výlet a já nakonec díky Tobě Staňo zrovna tak.🤗

1. Rádo se stalo, jsem ráda, že sis udělala výlet s námi :).

13. Milá Stáňo, obdivuji, jak aktivní jste o dovolenou, i když třeba počasí 2x nepřeje. Obě dvě místa, které jste navštívili jsou velmi zajímavé a lákavé. Líbí se mi ten výhled z hradu a hřbitov je také zajímavý. Krásný den přeji. ☺☺

1. Eriko, my jezdíme na dovolenou vlastně skoro jen mimo sezónu a právě hlavně na podzim, tak se musíme umět "popasovat" i s horším počasím. Ale pokud je možnost tak pro jistotu volím hotel s bazénem (tady byl taky).
      Hezká den

14. Zřícenina vypadá moc pěkně! A hlavně se zdá, že je přístupná celoročně, takže dobrý tip i na podzimní a zimní výlety. My jsme byly s kamarádkou na dovolené na přelomu týdne a má to něco do sebe i během podzimu: méně lidí, krásně zbarvená příroda a člověk si více váží, když mu aspoň na den dva vyjde jasné a slunečné počasí.

1. Podzimní výlety jsou bezva - my jezdíma na dovolenou na podzim dost často, hlavně proto, že je všude výrazě míň lidí. Jen jsme si teď poslední dva roky na ty Krušné hory vybrali vždycky nejdeštivější týden října :). Ale nakonec nám to vyšlo i tak dobře.
      A zřícenina je volně přístupná, takže určitě se na ní dá jít celý rok.

15. Marcela Nordic Passion15. října 2021 v 18:32

Také jsme tu kdysi byli, krása. M .

1. Marcelko, souhlasím - je to moc pěkná zřícenina.

16. Ahoj, Andělskou horu neznám a nebyla jsem tam. Už by to zase chtělo někam vyrazit na výlet, ale buď se to nehodí mně nebo příteli a nebo dokonce nám oběma. Tak alespoň z okna mám výhled na zříceninu hradu Lichnice, když už nic jiného.

1. Sabi, mít z okna výhled na zříceninu by se mi docela líbilo :)

17. Ahoj Stáni,
    Andělskou horu vůbec neznám, tak jsem si tvůj článek pořádně užila. Měla jsem v plánu jet taky na výlet, měla jsem zaplacený zájezd do Kroměříže, ale měla jsem zánět vnějšího zvukovodu, tak jsem akorát doma brečela bolestí...
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

1. Hani, o tom, že jsi měla zánět zvukovodu, jsem četla u tebe na blogu. Co jsem slyšela, tak to pekelně bolí, takže se nedivím, žes neměla náladu na výlet. Škoda výletu...
      Jsem ráda, že se ti článek o našem výletu líbil.
      Měj se fajn

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)