pátek 9. října 2020

Z Abertam na Blatenský vrch

Další výšlap naší dovolené jsme si naplánovali na rozhlednu na Blatenském vrchu, který se vypíná nad městečkem Horní Blatná do výšky  1043 m.n.m.  a na jeho vrcholku stojí rozhledna - náš oblíbený výletnický cíl. Nízká oblačnost a občasné cáry mlhy sice úplně ideální počasí neslibovala, ale i tak jsme vyrazili. A rozhodně jsme nelitovali, protože cesta mlžnými loukami měla svůj půvab.

Auto jsme nechali zaparkované u silnice kousek před městečkem Abertamy v místě, kde začíná naučná stezka Hřebečná, po které jsme vyrazili (stezka je značená jen občasnou šipkou s označením naučné stezky). Za Hřebečnou jsme naučnou stezku opustili a pokračovali dál po červené turistické značce kolem bývalého dolu Červená jáma (kde je občerstvení, které vypadá jako domeček lesních skřítků) až k silnici.

U bývalého dolu Čeervená jáma

Občerstvení Čevená jáma

Odtud jsme  pokračovali k severozápadu po cyklostezce, ze které jsme asi po půl kilometru odbočili k západu na další naučnou stezku - NS Blatenský příkop (Blatenský příkop je vodní dílo vybudované už v 16. století, které sloužilo k přívodu vody určené na praní rudy do Horní Blatné). Podél Blatenského příkopu (stezka není značená, je třeba se držet na náspu vedeoucího kolem  příkopu) jsme došli  ke žluté značce a po odbočce k vrcholu jsme vystoupali až k rozhledně na Blatenském vrchu. Rozhledna byla postavena už v r.  1912 a má vnitřní schodiště s asi 70 schody. Vzhledem k počasí jsme si výhledů z ní moc neužili - byly vidět špičky okolních smrků a mlha 😉.

Násep kolem Blatenského kanálu

Blatenský kanál

Mlha z rozhledny :)

Od rozhledny jsme si udělali  krátkou zacházku k Vlčí a Ledové jámě, což jsou úzké, ale hluboké propadliny, které vznilkly v důsledku těžby cínu. Ledová jáma je částečně zpřístupněná kamenným schodištěm. Pak jsme se od rozhledny pustili po červené TZ - až silnici, ze které jsme pak odbočili na zelenou TZ a ta nás přes Abertamy dovedla zpátky k autu.

Ledová jáma

Vlčí jáma

Věž kostela v Horní Blatné od Vlčí jámy

Celkem jsme ušli asi 15 km s převýšení 270 výškových metrů.
Celá trasa je nenáročná, vede převážně po dobře schůdných lesních a polních cestách, kolem Blatenského kanálu je to pak pěšina (samý drn a kořen). Občerstvení je možné u bývalého dolu Červená jáma a pod rozhlednou na Blatenském kopci (tuším, že obě místa mají v pondělí zavírací den). Vstupné na rozhlesnu je 10 Kč. A výlet lze samozřejmě začít v v Abertemech, kde jsou větší možnosti parkování než u cedule se začátkem NS.

1. Ahoj Stáňo,
    zase velmi povedený výlet. Myslím si, že se mi tvoje tipy na výlety po ČR budou v nejbližších měsících hodit, protože ven asi moc cestovat nebudeme... Moc se mi líbí fotky podzimní krajiny, mám ji moc ráda. Měj se krásně!
    Hanka z ciculka.cz

1. Hanko, na Abertamami v loukách to fakt bylo pohlazení pro oči i pro duši. Ty louky měly zvláštní nostalgický půvab umocněný mlžným oparem, tlumenou barevností s akcetem zelených smrčků a červených jeřabin ...

2. Nádhera, normálně se přiznám, že ti závidím s malou se teď nikam moc nedostaneme a hrozně mi to chybí, už se těším až bude větší :)

Naklíčené banánové lívance

1. Ono to uteče jako voda a za cvhilku bude malá parťák i na výlety :) (než jí v pubertě přestane bavit někam jezdit s rodiči :D)).

3. Na hory dorazil ten opravdový podzim, který si tady dole nechával rezervy.
    Moc pěkné fotky, plné atmosféry, jenž podtrhuje fakt, že teplé dny máme již za sebou.

1. Simi, mohl si podzim ještě nějaký déšť nechat v kapse na později ;-). Zima za až tak velká nebyla, i když na posedávání někde na kopci s vyhlídkou to tedy nebylo (ona tedy nebyla ani ta vyhlídka :D)

4. Stáni, další z prima výletů Krušnými horami. 👍👍 Tuto jejich část neznám a díky tvým článkům je trošku poznávám. Mlžné fotky jsou krásné, ta první mi připomněla rána na šumavských pláních i Borových Lad.
    Netušila jsem, jak je tahle oblast krásná. Těším se proto na další pokračování.
    Měj hezký den

1. Aleno, ty louky měly fakt moc pěknou podzimní atmosféru. My máme tyhle pláně moc rádi, takže jsme po cestě nepřetržitě "áchali"... :)

5. Zase moc pěkný výlet. Krásné fotky už s podzimní barevností ! Tuto část naší země neznám. Jak vidno, je tam krásně.
    Klidnou sobotu!
    Hanka

1. Hanko, nás Krušné hory velmi příjemně překvapily - a to jsme je "ochutnali" míň, než jsme plánovali (díky počasí jsme výšlapy udělali jen dva, zbylé dny to byly jen kratší výlety).

6. Tato oblast je pro mě jedna velká neznámá. Krásná ale je )))

7. Super výlet a krásné podzimní fotky. Takové "procházky" mám taky ráda.
    Užij si víkend.
    Ilona

1. Ilono, speciálně tenhle výlet jsme si fakt užívali - máme mlžné horské pláně moc rádi, mají specifický půvab.

8. Stáni, výšlap jsem si užila s vámi a pokochala se krásnými místy. Jen jsem ráda, že v tomto počasí sedím doma v teple. .o) Krásné podzimní fotky. D.

1. Dášo, tuto trasu jsme šli ve čtvrtek a nebylo to nijak hrozné. I když tedy ani u piva u Červené jámy ani u čaje pod rozhlednou jsme moc neposeděli :), na to to zas nebylo. A mrholit začalo, až když jsme docházeli k autu :). Ale včera drobně mrholilo už od rána, takže jsme po krátké procházce po Jáchymově došli k názoru, že budeme relaxovat s knížkou v hotelu :)

9. Odpovědi
    1. Dominiko, byl to opravdu fajn výlet krásnou přírodou. A cestou jsme skoro nikoho nepotkali (jen u rozhledny, kde se kříží víc TZ), takže jsme tu krásu měli pro sebe :)

10. Stáni, moc pěkný výlet jste si udělali. Kochám se tvými fotkami. Díky a měj pěknou neděli.

1. Marti, jsem ráda, že se fotky líbí.
      měj se pěkně

11. Stáňo, tyhle vaše podzimní dovolené mají skutečně něco do sebe! Ty louky se závojem z mlhy vypadají úžasně!
    Měj hezkou neděli, Helena

1. Heleno, bylo to moc pěkné a romatické. Dovolená na podzim umí překvapit. I když letos si tedy překvapení v podobě deště mohla trochu nechat, ale my si to užili i tak.

12. Stáňo, ty fotky jsou úúúžesné. Musel to být krásný zážitek.
    Krásné odpoledne. Jitka

13. Dýchá z toho relaxace a uklidnění, hned bych se tam vydala ♥

1. Jani, nás Krušné hory oslovily a asi se ještě časem vrátíme...

14. Z pořízených záběrů úplně čiší klid a pohoda! Krásná podívaná !!! Musel to být moc pěkný výlet

1. Patriku, výlet to byl opravdu vydařený - ty louky se smrčky, jeřabinami, vřesem... byly pastva pro oči.

15. Občerstvení Červená jáma vypadá rozhodně zajímavě, až by se člověk bál, co mu tam prodají :D :) Škoda, že jste měli mlhavo a nemohli si více prohlédnout okolí na rozhledně. Určitě by byly vrcholky krásné. Příroda je tam moc krásná. Úplně na mě dýchá podzimem :)

WantBeFitM

1. Míšo, trochu jako chaloupka Baby Jagy, co? Ale moc se mi ta chalouka líbila :) a pivo tam měli ...

16. Ahoj Stáňo, opět musím říct super výlet, ale nejvíce mne oslovily Červená a Vlčí jáma, propadliny a pak výhled na kostelík. Krásně jste si to užili i za podzimního počasí. ☺

1. Eri, ty propadliny po dolech byly zajímavé a občerstvení u Červené jámy vypadalo trochu jako chaloupka z pohádky. A podzimní počasí my docela rádi, i když to někdy zhatí výhledy :)

17. Stano, to jsou tak pekna mista a fotky, hned bych se sla projit. A ta Cervena jama vypada kraasne, jako jezibabi chaloupka trochu:-). M.

1. Marcelo, máš pravdu, že občerstvení u Červené jámy trochu přípomínalo domeček Baby Jagy :). Ale líbilo se nám taky.

18. Odpovědi
    1. Vlčí jáma je zajímavý útvar, nelitovali jsme, že jsme si k ní zašli.

19. Krásný výšlap! Tyto zamlžené kopce mají svoje kouzlo. :)

1. Podzimní krajina má mnoho půvabů, je taková poklidná. Jezdíme na podzimní dovolené poměrně pravidelně a užíváme si to.

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)