sobota 12. ledna 2019

Pečená dýně se sezamem a chia semínky

Z podzimní sklizně mi doma zůstaly dvě dýně hokaido. Když se jedna z nich nepozorovaně zkazila, naznala jsem, že přišel čas zpracovat i tu poslední – dřív než podlehne zkáze taky. Džem z dýně jsem už dělala, manžel dýni zrovna nemusí a já si na krémové polévky nepotrpím, takže padla volba na dýni pečenou.  Vyzkoušela jsem  při té příležitosti recept, na který jsem narazila v reklamním časopise Gusto z Billy.


Suroviny
1 lžíce strouhaného zázvoru
1 lžíce chia semínek
1 lžíce medu
1 stroužek česneku
1 lžíce sezamu
5 lžic sezamového oleje
1 lžička soli
½ dýně


Dýni přepůlíme, vydlabeme semínka a vláknitou část dužiny. Troubu si vyhřejeme na cca 200°. Pevnou část nakrájíme na měsíčky a rozložíme na plech vyložený pečicím papírem. Zbylé suroviny smícháme v misce a vzniklou směs naneseme na jednotlivé plátky dýně (doporučuji nanášet opravdu jen na dýni - co okapalo na pečicí papír, to se díky tomu, že v zálivce je med, trochu připalovalo). Pečeme asi 20 min. zakryté alobalem, pak odkryjeme a asi 15 min. dopečeme odkryté. Potření medovo-zázvorovou směsí v kombinaci s česnekem a semínky dává ve výsledku docela  zajímavou novou chuť, takže tento způsob je fajn obměnou klasické pečené dýně.


A protože najednou celou dýni nesním, tak jsem si druhou polovinu  upekla za pár dní jen potřenou olivovým olejem a posypanou solí s česnekem a bylinkami. A doplnila jsem ji dipem z ajvaru a zakysané smetany. A i takhle jednoduše je to dobré a dip z ajvaru tomu zas dal malinko jinou chuť.
Každopádně můžu pečenou dýni doporučit jako dobrou lehkou večeři.



37 komentářů:

  1. Vypadá to báječně,hned bych ochutnala.Hezký víkend

    OdpovědětVymazat
  2. Stáni, taky mám poslední hokaido ve sklepě, díky za tip i připomenutí :)
    Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, já na ně právě před Vánoci zapomněla, tak jsem jednu musela vyhodit...

      Vymazat
  3. Stáni, to vypadá velmi luxusně a možná bych i ochutnala, přestože dýni moc nemusím. Měj se krásně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, dýně má specifikou chuť, takže věřím, že nechutná každému.

      Vymazat
  4. To vypadá moc dobře.)
    Díky za další recept.
    Eva

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj, to je super recept, určitě to taky vyzkouším. Mamka tvrdí, že má dýni ráda (jí moji dýňovou polévku:-), tak by to mohlo mít doma úspěch. Jinak časopis Gusto není špatný, už jsem z něj taky zkoušela nějaké recepty. Celkově mám ráda tipy na vaření na různých letácích z obchoďáků:-D Inspirace není nikdy dost:-)
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, já taky občas nějaký recept z těch supermarketových časopisů vyzkouším. A občas i některý zakotví v našem jídelníčku...

      Vymazat
  6. Mnam, vypada to skvele, takto jsem jeste nezkousela a musim! Hezky vecer, Stano. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelo, pečená dýně za vyzkoušení určitě stojí.

      Vymazat
  7. Pečenou dýni mám moc ráda, jen si ji dělám s olivovým olejem a tymiánem, někdy s rajčaty.
    Ta chia semínka jí mohla přidat na křupavosti. Jinak super recept, Stáňo!
    Jindra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jindro, s olejem a tymiánem jsem pekla dýní úplně poprvé a taky nebyla marná.

      Vymazat
  8. Stáni, zajímavý tip. Z dýně dělám jen polévku, pečenou jsem ještě nejedla, takže někdy možná vyzkouším. :o)
    Hezký večer. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, já polévky "co jim není vidět na dno" nemusím, takže tohle je jeden ze způsobů, jak dýni zužitkovat

      Vymazat
  9. Stáni, moc děkuji za inspiraci, dýni peču, ale trochu jinak, tak ráda udělám změnu.
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, rádo se stalo. Já zatím pekla dýni s tymiánem, takže tohle pro mne byla taky změna.

      Vymazat
  10. Vypadá to moc dobře. Já víc dělám dýňovou polévku, ale toto určitě vyzkouším.
    Hezkou neděli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, já právě krémové polévky nemám v oblibě, takže jsem hledala něco jiného, jak dýni použít. A recept z Gusta mi přišel "naprosti".

      Vymazat
  11. Já nejsem moc fanoušek dýně, chutná mi jen sem tam dýňová polévka :D Ale toto vypadá skvěle, chutně a zdravě!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. terko, já se zas zatím neodhodlala k dýňové polévce,tak likviduji dýni takhle.

      Vymazat
  12. Veverko, děkuji za tip. Pečenou dýni dělám většinou s modrým sýrem, takže tento recept bude příjemná změna :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráďo, já se zas nechám ráda inspirovat modrým sýrem. Divím se, že mne to nenapadlo samotnou - bude to určitě skvělá kombinace.

      Vymazat
  13. Já jsem teda pečenou dýni ještě neměla, ale může být dobrá. Měla jsem je dýňovou polévku a ta byla výborná. :-)

    OdpovědětVymazat
  14. Stáni to vypadá úžasné. Já dýni můžu na všechny způsoby a dala bych si ji teď hned. Moc ráda vyzkouším.
    Měj se moc krásně.Z🖤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, tak jestli recept vyzkoušíš, napiš, jak ti chutnal :-)

      Vymazat
  15. Doma ještě jednu dýni taky máme, tak by nebylo od věci ji už konečně spotřebovat :) Recept je to zajímavý, taková kombinace by mě nikdy nenapadla. Hlavně ne ty chia semínka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eli, mne by to taky nenapadlo - inspirovala jsem se receptem v časopise.

      Vymazat
  16. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  17. Mnam vypadá to úžasně. Jak se ke mě dostane dýně, tak hned zkusím :)

    Life by Angellyca

    OdpovědětVymazat
  18. Pečená dýně je paradní, tenhle recept vypadá moc báječně, tak určitě zkusím ! :)

    www.adele-daily.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adélo, jsem zvědavá, jak bude chutnat (doufám, že ano)

      Vymazat
  19. Taky jsem dostala 2 dýně, tak přemýšlím, co s nima. Tento způsob vidím poprvé, zajímavá kombinace chutí. Akorát mě moc nejede zazvor, to si spíš z toho udělám tu krémovou polévku, ty fakt muzu :) nebo omacku, tu jsem delala a je vynikající.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, myslím, že zázvor by šel klidně vynechat a udělat zálivku jen v kombinaci med-česnek-olej-semínka. Já nejsem zas moc na polévky, tak jsem hledala nějakou jinou úpravu.

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)