pátek 3. září 2021

Michaela Klevisová - Zmizela v mlze

 Od Michaely Klevisové jsem přečtetla už dvě detektivky a protože se mi obě  líbily, tak jsem se zaradovala, když jsem její další knihu objevila v knihovně na regále s čerstvě vrácenými knihami. A samozřejmě jsem si ji půjčila a taky se do ní hned pustila.
 

 

Komisař Josef Bergmann  má pocit, že  potřebuje vysadit z práce a trochu si utřídit myšlenky. Odjíždí  proto rybařit  do Norska, do zapadlé, skoro opuštěné vesničky, která ožívá jen v létě – právě díky rekreačním rybářům jako je on. Jenže hned na začátku pobytu nachomýtne u nálezu těla ženy, která byla uškrcena rybářským vlascem. V Bergmannovi se probudí  policajt   a začne se zajímat o to, kde se tam mrtvá vzala, kdo to vlastně je a kdo měl důvod ji zabít. A  tak se jeho prostřednictvím postupně seznamujeme s Hildou a Ellen, které provozují sezónní turistické centrum, Elleninou dcerou, pychosomatičkou  Katrin a jejím manželem, rybářským průvodcem Nilsem, Alexem a jeho přítelkyní Bente, i bývalým Hildiným manželem, malířem Isakem, který je jediným celoročním obyvatelem  vesničky. A taky s osudem manželky Alexe  Ann-Solveig, která byla pacientkou Katrin a před rokem i s malou dcerkou zmizela. Její věci se našly na útesu za vesnicí, takže se má za to, že spáchala sebevraždu právě skokem z útesu, ale její tělo ani tělo dcerky se nikdy nenašlo. Současné vztahy se proplétají s minulostí  a komisař Bergmann se snaží zjistit, zda něco z toho mohlo být důvodem pro vraždu.


I tento autorčin příběh je klasickou detektivkou, ve které jde především o patrání a nemá vyvolávat strach, takže se obejde bez morbidních detailů vraždy. Spíš se věnuje životu a psychologii jednotlivých aktérů příběhu (kterých je tu tak akorát, aby se v nich čtenář neztratil).  Trochu „na frak“ tu dostává norská policie, jejíž vyšetřování působí docela amatérsky, ale asi je to i autorčin prostředek, jak vytvořit prostor komisaři Bergmannovi.  Velmi věrohodné je zasazení příběhu do téměř opuštěné oblasti norských fjordů – místní krajinu a přírodu autorka líčí tak sugestivně, že jsem litovala, že nemůžu hned obout pohory a vyrazit na výlet podél pobřeží a na útesy nad mořem.
A co musím pochválit, je obálka (jejím autorem je Tomáš Cikán) – myslím, že je povedenější než obálky prvních autorčiných knih (tady jejich prvních vydání, reedice, stejně jako tuším poslední dvě knihy, už mají obálky v podobném stylu)
✦✦✦✦
 
 
Anotace 
Ann-Solveig žije v odlehlé vesnici u norského fjordu vysoko za polárním kruhem s mužem, ze kterého má strach. A nikdo jí to nevěří. Pod vlivem své sousedky, psychosomatičky Katrine se rozhodne partnera opustit… ale nakonec místo toho skočí z útesu do moře. Přesně o rok později začne Katrine dostávat výhrůžné vzkazy. Vzápětí zemře další její pacientka - rybáři ji najdou uškrcenou na opuštěném místě u řeky. Český kriminalista Josef Bergman chtěl na tomto místě strávit poklidnou rybářskou dovolenou a ujasnit si životní priority, ale místo toho se stane jedním z důležitých svědků v zamotaném případu. Postupně zjišťuje, že skoro každý obyvatel zdánlivě idylické vesnice má nějaké tajemství…


 


14 komentářů:

  1. Díky za recenzi. Od Klevisové jsem ještě nic nečetla. Ale knihy od ní jsem viděla v mobilní knihovničce před naší sámoškou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, já mohu Klevisovou doporučit, mně se její knížky líbily.
      Měj se fajn

      Vymazat
  2. No, Harry Hole nemůže být všude, že 😀
    Stáňo, děkuji za recenzi, nezní vůbec špatně.
    Přeji krásný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, 😀. Já teď uvažuju, že si koupím i novinku od této autorky...
      Měj se hezky

      Vymazat
  3. Recenze mne nalákala, že jsem si název zapsala a v knihovně po ní zapátrám.
    Hezký víkend, Stáni !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, myslím, že můžeš zkusit kteroukoliv knížku od ní. Mně se všechny četly dobře.
      Měj se fajn

      Vymazat
  4. Hernajs, já od ní pořád nic nečetla….

    OdpovědětVymazat
  5. Od Klevisové mám přečteno knih víc, a spokojenost. S kolegyní si půjčujeme 😉
    Stáňo, měj fajn neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si jednu koupila, jednu dostala k Vánocům, teď jsem měla půjčenou z knihovny a ráda bych si tam půjčila i další.
      Jani, hezký nastávající týden

      Vymazat
  6. Líbilo se mi číst o prostředí z norských fjordů, ale k tomu, abych četla detektivky, jsem asi ještě nedospěla :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba detektivkám nepřijdeš na chuť nikdy... ;-). Já takhle nepřišla zatím na chuť sebevzdělávacím knihám nebo takovým těm sexy romantickým příběhům. Každého baví trochu jiná literatura..

      Vymazat
  7. Ahoj Stáni,
    mně se tato Klevisová hodně líbila, myslím si, že byla dokonce mojí první zkušeností s touto autorkou. Až pak jsem si sehnala ty další díly a s nimi jsem byla taky spokojená. Ta obálka je opravdu povedená, to máš pravdu. Já zrovna čtu Prokletý kraj, kde není detektiv Bergman, ale je to zatím moc dobré.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já uvažuju, že bych si prokletý kraj koupila (mám u Dobrovského poukázku na 100 Kč, tak bych ji na to použila).
      Hezký den

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)