pondělí 18. března 2019

Opárenské údolí a Lovoš

Předpověď počasí na neděli vyloženě lákala k nějakému výšlapu do přírody. Měli jsme v záloze několik tras, ale nakonec volba padla na České středohoří. Náš cíl se nacházel kousek od Lovosic a bylo jím jednak údolí potoka Milešovka, které mezi Opárnem a Malými Žernoseky nese název Opárenské, a jednak vrch Lovoš, který se tyčí nad ním.

Východiskem naší trasy  byla vesnice Opárno, kde jsme zaparkovali auto a vyrazili po modré turistické značce. Z té jsme ale hned po pár stech metrech odbočili před železničním viaduktem na zelenou, abychom vystoupali ke zřícenině hradu Opárno. Ten byl založen v polovině 14. století Smilem z Vchynic a už o dvěstě let byl uváděn jako pustý. Do dnešních dnů se dochovaly zbytky obvodových zdí a je odtud pěkný výhled (prostě taková pěkná zřícenina podle mého gusta).

Od zříceniny jsme pokračovali ještě po zelené k pěkně zrekonstruované budově Opárenského mlýna a odtud po modré kolem potoka k Černodolskému mlýnu, ve kterém je nyní penzion s příjemnou restaurací. Měli otevřeno, takže jsme využili příležitost a dali si pivo.

Od Černodolského mlýna nás už zase vedla zelená značka - pořád podél potoka až do Malých Žernosek. Tam jsme na chvili dali vale turistickému značení a kolem vinařství sv. Tomáše jsme se pustili polní cestou přímo na západ. Polňačka nás táhlým stoupáním dovedla až na žlutou TZ, po které jsme dál stoupali až na rozcestí s modrou a po ní dál vzhůru po úbočí Lovoše až na jeho vrchol do nadmořské výšky 570 m.n.m. Stoupání většinou není příliš prudké, spíš táhlé, ale musím řici, že jsem byla ráda, když jsme došplhali k vrcholu.

Na vrcholu Lovoše je jednak chata KTČ (takže pivo a taky turistická známka) a jednak vyhlídková plošina, kde to sice pěkně fičelo, ale taky odtud  jsou nádherné výhledy do všech světových stran - na Lovosice (tedy pravda ten moc romantický není), na tok Labe, Žernosecké jezero i celé České středohoří s jeho kuželoviými vrcholky. A protože jsou na plošině i panoramatické fotografie s označením jednotlivých vrcholů, podvedlo se nám identifikovat Milešovku, Házmburk, Košťálov, Říp i další méně známé vrcholky.

Z Lovoše jsem se (věrni své zásadě pokud možno se nevracet stejnou cestou) pustili po zelené, která vedla cic-cak dolů svahem a ze které jsme asi po kilometru odbočili po značce naučné stezky zpět na rozcestí s modrou.Odtud jsme ještě vystoupali kousek na vrcholek Kybička, kde je skalnatý útvar Panenské kameny (který svůj název získal podle pověsti o  třech pannách, které se vydaly na vrchol Malého Lovoše na jahody a protože se večer dlouho nevracely a zmeškaly mši, zvolala jejich matka, ať tam za trest zkamení). A pak už jsme po modré dál klesali zpátky do Opárna.

Ušli jsme asi 12,5 km s celkovým převýšením asi 475 výškových metrů.

1. Stáňo, moc děkuji za procházku krajem, který znám jen z dálnice... Tuhle část naší země opravdu prozkoumanou nemám, už roky se chystáme alespoň na Říp...
    Měj pohodový den, Helena

1. Heleno, pro nás to byl taky první výlet do těchto končin. Většinou míříme na západ nebo jih od Prahy...

2. Jeee, tady jsme byli před 4 lety na květnové dovolené. Díky za připomenutí, to už ani není pravda ;)
    Hezký den, Ilona

1. Ilono, máš pravdu, že to nějak letí čím dál rychleji...

3. Hezký výlet, na Lovoši jsme byli 11x a v Opárenském údolí ještě vícekrát, v zimě, v létě.Hezky jsi to pofotila.
    Navštěvujeme kopčoky po obou stranách Labe v oblasti Porty Bohemiky.
    Třeba se tam jednou potkáme! pa Jiřina z N.
    trvalkadahlia.blog.cz

1. My tyhle končiny skoro neznáme, byl to v podstatě náš první výlet tímto směrem. Lákají mne ještě další kopce, zejména ty s hrady, tak třeva se tam opravdu někdy potkáme :-)

2. Stáňo, nejhezčí je to tam na jaře, když jsou v květu ty ovocné stromy na Lovoši.
      Jednou jsme byli nahoře celá banda, dvě starší účastnice, že půjdou dolů napřed, a - ztratily se, ony omylem došly do Opárna a tam je lidi nasměrovali na vlak a do Lovosic za námi přijely, celé vykulené a dodnes se smíchem vzpomínáme na ty naše dobrodružky.Krásné jarní výletování přeji. Jiřina z N.

4. Odpovědi
    1. Bylo tam moc pěkně, navíc vyšlo počasí... A kromě Lovoše tam vlastně ani nebylo moc lidí.

5. Stáni, díky za krásnou reportáž. Vodíš mě tam, kam se teď já nedostanu. Měj pěkné dny.

6. Měli jste krásný jarní výšlap. A pěkně jsi nám to nafotila.
    Hezký den!
    Hanka

1. Hani, děkuji za pochvalu. Máme od podzimu nový foťák a pořád s ním ještě bojuji, takže ne úplně všechny fotky vyjdou tak,jak bych chtěla.

7. Stáni tak tomu říkám úžasný den. Parádní počasí a nádherná tůra.
    Moc děkuji za procházku s tebou. měj se moc krásně.Z♥

8. Tak sem se už chystáme několik let:-)...a stále nám nevychází čas. Je to super výšlap. Eva

1. Evi, taky mám místa, kam se pořád jen chystám. Loni jsem takto po mnoha letech konečně "pokořila" Úterý, tak třeba tobě časem vyjde Lovoš :-).

9. Veverko, moc děkuji za prohlídku míst pro mě neznámých :-)

1. Ráďo, jsem ráda, že jsi zas nakoukla (a že se ti snad článek líbil)

10. Měli jste krásný výlet a s pořádným stoupáním,aspoň jsem to slyšela od známých a tak jsme to s manželem vzdali,se tam podívat.Nejsme nejmladší a manžela kopce zmáhají.Proto jsem moc ráda,že jsem narazila na tento příspěvek.Krásné fotografie s pěkným povídáním.Hezké dny

1. Jitko, jsem ráda, že se ti článek i fotky líbily. Stoupání na Lovoš není (aspoň po té modré) extra prudké, ale trochu jsme funěli (po zimě není natrénováno ;-))

11. Moc se mi líbí vsuvky s pověstí či informace o zřícenině. Na zříceniny s přítelem cestujeme rádi, protože rádi si vše ošaháme a sami prozkoumáme, přečteme, co nás zajímá a jdeme dál (narozdíl od zámků :D). Moc krásný výlet. Těším se, až bude větší teplo a také znovu někam s přítelem vyrazíme. Naposledy jsme vyrazili moc brzy a odnesla jsem si z výletu rýmu :)

WantBeFitM

1. Míšo,my máme s manželem taky rádi zříceniny - právě proto, že se tam můžeme courat podle svého.

12. Jů Stáni na Opárno jsme kdysi jezdili na tábor, už parta dospělých s dětma. Pronajímali jsme si chatičky a společenskou místnost, většinou tam grilovali čuníka a já si vzpomínám jak jsem se v areálu tábora učila řídit auto! Byly to krásné časy a někdo byl z Loun, někdo z Litoměřic a taky z Chebu a tak... Sjížděli jsme se tam každý konec léta. A bylo tam moc fajn! Tak díky Tobě jsem si zavzpomínala!

1. Marcelko, to jsem ráda, že jsem ti přivolala milé vzpomínky.

13. Ahojky,
    tady tu část naší krásné země vůbec neznám, ale přednesu to doma rodinné radě, protože jsme se s našima rozhodli zase více cestovat a výletovat po krásách vlasti české:-) Fotky a hlavně ty výhledy vypadají fakt skvěle!
    Hanka z ciculka.cz

1. Hanko, v Českém středohoří je určitě co objevovat. My ho taky nemáme prochozené - tenhle výlet byl takové první nakouknutí ...

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)