čtvrtek 23. února 2023

Povídky, které pomáhají

 Po detektivce jiřího Březiny Nalezení jsem přečetla i druhou knížku, kterou jsem si pořídila prostřednictví swapu knih na Facebooku. Původně jsem měla v tom swapu vybranou ještě jednu detektivku, ale tu mi někdo "vyfoukl" před nosem, tak jsem si vzala tenhle povídkový soubor, aby ten swap stál za to. A taky se mi líbila obálka.
 


 
Knížka je projektem Dana Fialy, zakladatele a provozovatel stránek DatabazeKnih.cz, který oslovil několik různé zajímavé osobnosti, aby do jeho plánované povídkové knihy přispěli svou povídkou. Jejich povídky doplnil povídkami z tvůrčí soutěže, kterou uspořádal pro uživatele čtenářskDatabáze knih.  V knize se tak vedle sebe ocitly povídky známých autorů jako je Michal Vieegh, Iva Pekárková, Sára Saudková, povidka politika Václava Lásky i povídky účetní nebo třeba muzikanta . Výtěžek z prodeje knihy pak Dan Fiala věnoval neziskové organizace Prales dětem, jejíž náplní je ochraně světového přírodního dědictví.
 

 
Celkem čtenář najde v knize 13 povídek od 13 autorů s nejrůznějšími tématy. Jsou inspirované obyčejným životem jako třeba povídka Petry Soukupové Večer ven nebo Jany Palouškové Píp Vánoce i aktuálními událostmi , je tu i povídka o pomstě, povídky s motivem přechodu mezi životem a smrtí nebo s nádechem nadpřirozena i povídka vracejíci se do historie.    Je to prostě taková směsice, kde některé povídky zaujmou víc, jiné méně - a u každého to bude asi jinak. Mně se třeba asi nejvíc líbily  povídky Píp Vánoce od amatérské spisovatelky, Paragraf 38 speciál od senátora Václava Lásky a Na hraně slunce a stínu od Michaely Klevisové (která není detektivní, jak jsem tak trochu čekala). Povídky nejsou příliš dlouhé (většinou kolem 20 až 30 stran), takže knížka je ideální na čtení před spaním (narozdíl od detektivek, kde se mi občas stává, že pachatele "honím" do hodně pozdních hodin).
 

 
Anotace
Svou povídkou přispěli do tohoto dobročinného sborníku nejen renomovaní, „zaběhnutí“ literáti, ale i hudebník, politik, a v neposlední řadě také vítězové čtenářské soutěže. I díky tomu vznikl zajímavý a neotřelý soubor rozličných stylů a žánrů, který spojuje touha pomáhat. Výtěžek z prodeje knihy poputuje české neziskové organizaci Prales dětem, jejíž hlavní náplní je ochrana světového přírodního dědictví na mezinárodní úrovni, podpora protipytláckých aktivit, vykupování deštného pralesa, vzdělávání a světový monitoring zvířat za účelem jejich ochrany a tvorba vzdělávacích programů pro děti na pěti kontinentech. Otcem projektu je Daniel Fiala, zakladatel a provozovatel DatabazeKnih.cz, největšího knižního webu v Česku a na Slovensku.
Vydalo nakl. Listen v r. 2022, 248 stran
 

 

29 komentářů:

  1. Ahoj Stáni,
    zrovna dneska jsem byla v knihkupectví a na tu knihu jsem se dívala:-) Nakonec jsem si ji neodnesla, ale nezní vůbec špatně.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, když vydržíš, než si knížku přečte ještě máma, tak ti ji pak pošlu :).
      Měj se fajn

      Vymazat
  2. Stáňo, občas vezmu do ruky podobnou knihu a ráda. Naposledy starší Praha noir.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, Praha noir jsem nečetla, to je zajímavý tip.
      Měj se fajn

      Vymazat
  3. Zajímavá knížka :). Akorát by mě asi tolik nebavila :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná by tě oslovila povídka od Petry Soukupové Večer ven, ta je o matce na mateřské ;-)

      Vymazat
  4. Neměla bych problém si ji přečíst- píšu si na seznam do knihovny. Teď jsem dočetla Bílou vodu a to není knížka útla a i pocitově je to takové trochu náročnější čtení. Takže teď sáhnu určitě po něčem ,,lehčím"
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, s Bílou Vodou máš pravdu - to není lehké čtení jak pokud jde o obsah, tak pokud jde o váhu knihy :)
      Hezký den

      Vymazat
  5. Stáni, mám povídky ráda, opravdu je to nejlepší čtení před spaním. Knížka mně zaujala a určitě se po ní podívám. Děkuji za její představení.🍀
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
  6. Odpovědi
    1. Takové jednohubky před spaním a jak už to s jednohubkami bývá, některé "chutnaly" víc, jiné míň ;-)

      Vymazat
  7. Mám ráda povídkové knížky.....ale bohužel za chvíli zapomenu, o čem byly. Přeji hezký víkend s knihou v ruce)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, to já zapomenu i pachatele u detektivky. Výhoda je, že se k nim můžu vracet :)

      Vymazat
  8. Stáni, díky, kniha vypadá zajímavě. Měj pohodovou sobotu.

    OdpovědětVymazat
  9. Marti,díky za nakouknutí a hezký víkend i tobě.

    OdpovědětVymazat
  10. Stáni kniha vypadá zajímavě, ale musím přiznat, že se těším na důchodový věk, kdy budu míti více času a vrátím se zase ke čtení. Po celodenním se dívání do počítače večer už moje oči chtějí odpočívat. Přeji ti hezké odpoledne. Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivano, já taky čtu míň, než bych chtěla. Nebo čtu a spím míň, než bych chtěla. Uvidíme, jak to bude v důchodu (všechny důchodkyně, které znám, nestíhají :D)
      Hezký den

      Vymazat
  11. To je krásny nápad, po knižke sa rozhodne poobzerám. :) Určite ju venujem ako darček. :)

    OdpovědětVymazat
  12. Marcela Nordic Passion26. února 2023 v 16:23

    Tak minimálně je třeba chválit dobrý úmysl, to je fajn. Hezkou neděli, Stáňo. M

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelo, nápad se mi líbil a přečetla jsem si povídky od autorů, od kterých bych si asi knížku nekoupila.
      Měj se fajn

      Vymazat
  13. Ahoj Stáňo, zajímavý tip. Měj se dobře, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, není zač, třeba se ti bude líbit. Hezký den

      Vymazat
  14. Ahoj Stáni, o téhle knížce jsem přemýšlela - líbí se mi ten nápad, krom toho povídky mám ráda. Zrovna taky jedny čtu - Slečna Marplová: Dvanáct nových případů. Zatím se mi moc líbí. 🙂
    Měj hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikolo, po té se budu muset kouknout - pro slečnu Marplovou mám slabost :)
      Hezký den

      Vymazat
  15. Fascinuje mě, jak jsi s tím čtením rychlá. Já se teď trápím u třetí knihy tohoto roku :D
    Nicméně i tady by mě zaujala obálka knihy jako tebe :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, já čtu hodně detektivky a tam je člověk zvědavý, kdo je pachatel. Tak pak čtu v každé volné chvíli.

      Vymazat
  16. To je pěkný knižní tip, podobné soubory povídek mám ráda. Přebal mi evokuje zpěvník Já, písnička. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Báro, to máš pravdu (s podobností s obalem zpěvníku)

      Vymazat

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)