úterý 27. září 2022

Vyhlídka Medvědí kámen

Čtvrtek byl posledním výletovým dnem naší jesenické dovolené a tak byli zvědaví, čím nás počasí překvapí. Ráno se sice v okolních kopcích válela mlha, ale ta se nakonec zvedla, takže jsme si poslední den užili sluníčka a obešlo se to tentokrát bez deště. Což bylo příjemné i proto, že jsme si jako cíl výletu jsme si vybrali vyhlídku Medvědí kámen, která je kousek nad Lázněmi Jeseník a ze které je rozhled zejména směrem na Rychlebské hory.

Nás výlet začínal v centru Lázní Jeseník, které se nachází nad stejnojmenným městem a jsou spojené se jménem Vincenze Priessnitze, zakladatele přírodního léčitelství a hydroterapie. V Lázních Jeseník se dnes léči zejména nemoci dýchacích cest a oběhového ústrojí.
Z centra lázní jsme vyrazili po červené turistické značce, na rozcestí U mnicha jsme se ale pustili po naučném okruhu k Polskému prameni. Odtud jsme stoupali lesní pěšinkou k Prieznitzovu  prameni (cesta je značená zeleným "P" v bílém čtverci). Od Priessnitzova pramene jsme pokračovali po zelené turistické značce až na vyhlídku Medvědí kámen.

Z Medvědího kamene jsme se vydali po modré značce až na rozcestí se žlutou, která nás dál vedla přes Studniční horu kolem pramene Jelení koupel, který je spojen s pověstí, že zde Priessznitz  přišel na metodu vodoléčby, když pozoroval srnu, která si ve vodě smáčela zraněnou nohu. Pramen je ale v současnosti bez vody (a vypadá i poněkud zanedbaně). Žlutá nás dovedla opět k Priessnitzovu prameni a dál jsme po ní pokračovali přes Jitřní pramen až k rozcestí s modrou TZ u Vilémova a Smrkového prramene. A po modré jsme se pak vrátili zpátky do Lázní Jeseník.

Za bližší zmínku možná stojí prameny v okolí  - je jich tu opravdu spousta. Kolem pramenů vedou také dvě naučné stezky - Stezka V. Priessnitze a Stezka živé vody. Jejich značení nám ale nepřišlo zrovna výrazné, takže jsme se až na výjimky drželi spíš klasického turistického značení. I když o některých pramenech lze jako o pramenech mluvit jen stěží - ona z nich totiž neteče voda. A bohužel i některé nejsou ani příliš upravené (ať už jde o samotné vyústění pramene nebo třeba o sezení v okolí), což je určitě škoda.

Celkem jsme ušli (i s různými odbočkami k jednotlivým pramenům) asi 11 km s převýšenín zhruba  400 výškových metrů. I s různými zastávkami (na focení, svačinu ap.) nám to trvalo asi 4 hodiny.

A praktické rady na závěr? Parkovat se v Lázních Jesení dá za lázeňským domem Priessnitz, kde je placené parkoviště. Parkovné je ale poměrně drsné - 80 Kč za první hodinu, 60 Kč za každou další (nebo 400 Kč za celý den). Asi se vyplatí nechat auto v Jeseníku pod nádražím a do lázní vyjet autobusem (jezdí každou hodinu). Pokud jde o občestvení, tak po cestě není nic a vzhledem k ceně parkovného jsme se ani nesnažili najít žádnou kavárnu nebo hospodu v Lázních Jeseník a žízeň jsme si nechali až do našeho penzionu.

1. Stáňo, jsem moc ráda, že alespoň na konci dovolené jste uviděli modré nebe. Ty výhledy jsou překrásné!
    Děkuji za reportáž a přeji příjemný den. Helena

1. Heleno, nakonec to vyšlo (i když to taky jednu chvíli vypadalo, že zmokneme). Nejhezčí počasí jsme ovšem měli na cestu domů (resp. na chalupu). Prostě už to tak někdy je...
      Měj se fajn

2. Fotky se Ti moc podařily- krásné výhledy !!! A jak je patrné i nebe se nad vámi konečně smilovalo :-).
    Měj pohodový sváteční den !
    Hanka

1. Hanko, výhledy byly opravdu parádní. A jsem ráda, že se je povedlo i zachytit (zapomněli jsme doma nabíječku na foťák, takže jsme fotili jen na mobily)
      Měj se hezky

3. Vija
    Hezké fotky z posledního výletu vaší dovolené. J.

4. To jsou úžasné výhledy. V Lázních Jeseník jsem také párkrát byli. Když už jedeme do Jeseníků, tak většinou do Karlovi Studánky a pak jdeme na Praděd. Poslední den vám vyšel úžasně.

1. Nám na kopce moc nevycházelo počasí, kromě toho posledního dne, kdy jsme byli na Medvědím kameni, vlastně každý den pršelo. Takže Praděd, Šerák, Dlouhé stráně ... - ty na nás ještě čekají :)

5. Ahoj Stáňo, parádní výhledy ! Jezdím tam do lázní, tak si vždycky udělám nějaké výlety do okolí. Moc se mi tam líbí. Lenka
    www.babilenka.cz

6. Krásné výhledy i mraky 😉
    Počasí neporučíme, že....

1. Ilono, mraky se honily pěkné, konkurovaly výhledům :) a naštěstí z nich ten den nepršelo :). Jak prý říkají Dánové - není špatné počasí, ale jen špatné oblečení. I když tedy za deště jsme přece jen v předchozích dnech dali přednost "atrakcím se střechou".

7. Úplne najviac milujem rôzne výhľady, takže za mňa super článok a krásne fotky :)
    What a fancy world

8. Marcela Nordic Passion1. října 2022 v 7:36

Teeeda, Stáňo, to musel být úžasný výšlap. Počasí dokonalé, stejně tak fotky! M.

9. Moc pěkné místo a ještě hezčí výhled :)

1. Petro, výhledy byly z Medvědího kamene parádní a i o cestě bylo nač koukat.

10. Jeseník a Priessnitzovy lázně jsou příjemnou zastávkou, jen škoda toho parkovného - také by mě odradilo od dalšího courání po okolí. Vyhlídka je ale krásná a konečně vyšlo i počasí, tak snad to za to stálo.

1. Poslední den se nám počasí fakt vydařilo a vyhlídky byly moc pěkné.

11. Ahoj Stáni,
    ta procházka se mi moc líbí, ale tedy cena parkovného je hodně drsná, zde se fakt vyplatí vědět dopředu...
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

1. Hani, že tam bude placené parkování, jsem předpokládala, ale ta cena mi trochu vyrazila dech. Kdybych to tušila, tak bych asi zvažovala parkování dole u nádraží a autobus. Jinak to byl fajn výlet.
      Hezký den

12. skvělé, že vyšlo počasí :) u nás je prostě fakt krásně :)

13. Skvělý výlet a moc hezké fotky :). Jeseníky mám ráda a jednou je chci více prozkoumat :).

1. Terko, Jeseníky a sousední Rychlebské hory jsou moc hezké.

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)