čtvrtek 29. září 2022

Zámek Velké Losiny

Když nás z naučné stezky Pasák v okolí Branné vyhnal déšť, sáhli jsme po náhradním plánu a z Branné jsme popojeli do Velkých Losin. Cestu nám trochu zkomplikovala objížďka, ale zase se během ní vyčasilo, takže jsme si mohli projít i zámecký park.

Zámek Velké Losiny vznikl na místě původní tvrze v 16. století, kdy panství patřilo pánům ze Žerotína. Postaven byl v renesančním slohu, jeho vnější fasádu zdobí sgrafito, nádvoří pak arkády - tato část zámku se někdy označuje jako "vysoký zámek". Později byla k zámku přistavněna dvě dvoupodlažní  barokní křídla ("nízký zámek").  Zámek je spojený s čarodějnickými procesy, které zde probíhaly na konci 17. století a které vedl inkvizitor J. F. Boblig. V 19. století pak zámek přšel do majetku moravskokrumlovské větve rodu Lichtenštejnů. Na zámku jsou dochované cenné interiéry s tapisériemi, koženými tapetami, kachlovými kamny, knihovnou, kaplí i sálem s rodovou galerií.
Bohužel se v interiéru zámku nesmí   fotit (s výjimkou jedné místnosti, která je ovšem nejméně zajímavá), takže vám mohu nabídnout jen fotky z nádvoří a z parku.

A praktické postřehy na závěr? Parkovat je možné těsně u zámku (parkovné bylo tuším asi 50 Kč). Zámek má dva okruhy - žerotínský (který zahrnuje tvz. vysoký zámek,) a lichtenštejnský (zahrnuje tzv. nízký zámek). Vstupné na jeden okruh je 170 Kč pro dospělého. U zámku je i kavárna (tu jsme nevyzkoušeli).

1. Ahoj Stáňo v Losinách jsem byla několikrát na výletě a jednou týden na dovolené. Jezdím do lázní do Jeseníku a tak mám tuhle oblast docela zmapovanou. Zámek se mě líbil, i papírna. Měj hezký den, Lenka
    www.babilenka.cz

1. Lenko, papírnu jsme bohužel nestihli. Třeba někdy příště.
      Měj se fajn

2. Stáni, krásné místo a krásný zámek, díky za reportáž. Měj pohodový den.

3. Tak pokud to zůstalo stejné, můžeš litovat, Stáňo. Zákusky tam byly naprosto fantastické. Je pravda, že jsme tam byli před covidem, mohlo se to změnit.
    Děkuji za tvé fotky a přeji příjemný den. Helena

1. Heleno, tak to lituji :). Ale třeba se tam ještě někdy podíváme do papírny, tak ji vyzkouším.
      Pěkný den i tobě

4. Stáňo, počasí vám přálo na krásnou procházku. Před pár lety jsme tam byli na dovolené a navštívili jsme i papírnu. Přivezla jsem si na ručním papíře namalované květiny, které jsem si zarámovala. V cukrárně jsme byli a zákusky byly výborné.

1. Rijo, my už jsme papírnu nestihli, tak se tam třeba podíváme někdy příště. Docela by mne zajímala.
      Měj se fajn

5. Krásný zámek. Nebyla jsem tam, takže jsem si ráda Tvoje fotky prohlédla.
    Měj klidný den!
    Hanka

6. Stáňo, byla jsem tam i v dílně na ruční papír. Zámek byl krásný, ale nejvíce se mi tam líbily 2 staré tapisérie. Z nich jsem byla zcela "paf". Zahrada byla uklidňující. Zdraví Iwka

1. Dotatek: Mám radost, když někdo se podívá tam, kde jsem byla i já a navíc se mně i jemu tam líbilo. Iwka

2. Iwko, mám to podobně. Ty tapisérie byly pěkné, taky se mi líbily. Škoda, že se tam nemůže fotit ... (i když je otázka, jestli by na fotkách byly jako v reálu).

7. Marcela Nordic Passion1. října 2022 v 7:38

Losiny vypadají moc pěkně, nádherný zámek, nikdy jsem tam nebyla. Hezký víkend, Stáňo. M.

1. Marcelo, zámek je to moc pěkný (a v létě tam prý dělají večerní prohlídky s baterkou - to by se mohlo líbit dětem ;-)).
      Měj se fajn

8. Zámek "znám", ale pouze z různých zmínek a fotek. Osobně jsem tam nikdy nebyla.

1. Petro, tak až třeba někdy pojedete do Jeseníku a bude vám pršet ...

9. Zámek i přilehlý park se nám moc líbí. Navštěvujeme toto místo pravidelně a pak hurá do termálů.

1. Nám se tam líbilo taky. A musím se přiznat, že to, že v Losinách jsou termály, jsem zjistila, až když jsme jimi teď projížděli.

10. Ahoj Stáni, krásné místo. Děkuji za reportáž :-) a budu se těšit kam vyrazíš příště

1. Příště vás vezmu do jeskyní a pak už bude s dovolenkovými články asi konec.

11. Velké Losiny jsou krásné, i celá zámecká zahrada. Nadchla mě hlavně sgrafita na zdech. Škoda, že se uvnitř nedá fotit - matně vzpomínám, že šlo o rodinné historické sbírky, a z tohoto důvodu nebylo focení možné. Jinak hned vedle je výborná pralinkárna, škoda, že jste neměli cestu. :)

1. Báro, my jsme předtím byli už v Branné na naučné stezce a v minipivovaru na dortíku s čajem (a pivu), takže nám to vyšlo jen na prohlídku zámku (stihli jsme poslední) a procházku parkem. Třeba se ještě vrátíme (nebyli jsme ani v papírně).

2. Papírna je taky zajímavá a určitě to tam chce jít ve všední den v pracovní době, aby z ukázek výroby i člověk něco měl. Byli jsme tam loni v zimě a dovezli si mimo jiné krásné nástěnné mapy. Tak třeba příště. :)

12. Ahoj Stáni,
    ve Velkých Losinách jsem nikdy nebyla, ale zámek vypadá nádherně a hlavně ten park, ten se mi tedy fakt líbí. Díky za tip.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

1. Hani, myslím, že Velké Losiny stojí za návštěvu. Mrzelo mne, že už jsme nestihli papírnu, ta by myslím byla taky zajímavá.
      Měj se fajn

13. to vypadá opět jako úžasné místo :)

14. Super plán, jak se ukrýt před deštěm. Na zámku jsem nikdy nebyla, tak jsem ráda, že jsem se na něj mohla podívat aspoň prostřednictvím fotek :)

WantBeFitM

1. Jsem ráda, že jsem tě virtuálně vzala někam, kde to neznáš :)

15. Ve Velkých Losinách jsem ještě nebyla, ale určitě je někdy navštívíme :).

16. Do Losin jezdíme rádi, v nedalekých vesnicích jsou i staré dřevěné kostely.
    Krásnou neděli.

1. Ilono, dobrý tip, jestli se třeba do Jeseníků za rok vrátíme. Díky

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)