neděle 11. dubna 2021

Z Uhříněvse do Královic

Nedělní počasí vyloženě lákalo k výletu a protože byl poslední den zákazu cestová mezi okresy, poohlédli jsme se po trase v místech, kam nás ještě zaveze městský autobus. Nechěli jsme městsko dopravou cestovat zbytečně dlouhou, takže jsme volili jižní okraj Prahy... A na rozdíl od minulého víkendu po turistických značkách (tedy částečně).

Z Uhříněvsi jsem vyrazili od zastávky busu Picassova po modré turistické značce kolem uhříněvské obory  a židovského hřbitova (bohužel je nepřístupný) až k rybníku Podlesák. Tam jsme opustili modrou a pěšnou, která se postupně změnila v polní alsfaltku jsme došli na cyklostezku, která vede z Dubče směrem na Královice. Po cyklostezce jsme došli až do Hájku u Uhříněvse, kde jsme odbočili k vodní nádrži Markéta (kdyby jste tudy někdy šli, nenechte se zmást cedulí, že ulice U Markéty je k nádrži neprůhodná - není - dá se tam pěšinkou docela v pohodě projít).

Uhříněvský židovský hřbitov přes zeď

Říčanský potok

Podleský rybník

Cyklostezka směr Hájek u Uhříněvse

Dál jsme pokračovali po břehu  nádrže Markéta až ke kostelu sv. Markéty  v místech dávného hradiště Šance, po kterém už zůstaly jen zbytky valů. Kostel je původně raně gotickou stavbou barokně přestavěnou  ve druhé polovině 18. stol. Od kostele jsme pokračovali po červené turistické značce ke tvrzi v Kralovicích, která pochází ze  14. století a má podobu jakési věže (věž je nepřístupná).  Z Kralovic už jsme pak zamířili zpět do Uhříněvsi - po červené TZ.

Vodní nádrž Markéta

Kostel sv. Markéty

Hřbitovní kaple - v dost dezolátním stavu :(

Tvrz Královice

Zvonička a kříž v Královicích

Trasa tentokrát vedla hodně po silničkách (většinou ale po těch určených jen pro cyklisty), občas po nějaké pěšině, valná většina by asi byla sjízdná na kole nebo s kočárkem (jen asi kolem nádrže Markéta by to byl trochu problém). Po cestě jsme kupodivu nepotkali vůbec žádné občerstvení nebo hospodu (ať s okýnky  nebo zavřené). Možnost občerstvení je tak jen v samotné Uhříněvsi (tam je ho ovšem "habakuk").
Celkem jsme ušli asi 14 km, převýšení nestojí za řeč (asi 90 výškových metrů) - celá trasa vede v podstatě po rovině.

1. Stáňo, vymysleli jste si pěkný výlet. Teď už snad budete moct vyjet i dál. Manžel mi říká, že my jsme na tom židovském hřbitově byli (asi před 100 lety), vůbec si to nepamatuju. Snad jsme se tam nevloupali :o)
    Měj klidné pondělí, Helena

1. Heleno, asi před lety byl hřibitov otevřený. Nás teď čekají výjezdy na chalupu a chatu - po zimě bude třeba trochu údržby. Tak jsem ráda, že teď v neděli vyšlo počasí a ještě jsme se mohli jen tak courat :).
      Měj se pěkně

2. Stáni, to byl úžasný výlet. Líbí se mi všechny fotografie, ale hlavně zvonička a ta tvrz a samozřejmě rybníky. Také jste prošli pořádný kus cesty. Ma včera jen 10,3 km, také jen do sousedního města. Tady už moc možností nemáme. Krásný nový jarní týden přeji i když má být zimní počasí.

1. Po včerejším skoro létě byla dneska skoro zima :). Apríl letos o sobě opravdu dává vědět :).
      Hezký týden i tobě

3. Pěkný výšlap jste si udělali. Já včera nešlapala nikde, skotačila jsem na zahradě :-).
    Měj se hezky!
    Hanka

1. Zahrada mne čeká tento víkend na chalupě. pokud tedy nenasněží :-o (na Vysočině se to fakt vyloučit nedá - aspoň podle toho, jak vypadá zatím předpověď)
      Měj se fajn

4. Člověk neznalý by ani neřekl, co všechno je ještě Praha....zajímavá místa a pro mne, rodilého Pražáka, až na Uhříněvěs zcela neznámých jmen!

1. Okraje Prahy umít překvapit. Já tedy tenhle konec Prahy alespoň trochu znám - je to ten "náš" konec, ale třeba na severu mám velké mezery.
      Hezký den

2. Jezdívala jsem jako malá za tetou na Zbraslav, teď okolo ní nebo přes ní jezdíme na chatu. Znávala jsem okolí Hostivařské přehrady, protože jsem tam bydlela s prvním mužem dva roky na Košíku, jednou jsem byla za známou dandíkářkou na Chvalech, když jsme bydleli na Lužinách tak to samozřejmě byly Stodůlky, Řeporyje a Prokopák.....a jinak můj rodný Smíchov.

5. Název vísky sice znám skrze Ivetu Bartošovou, ale nikdy jsem tam nebyla. :) Já bych se tam ráda také podívala, navíc to může být skvělá procházka, ale neznám nikoho koho by takové procházky lákaly, navíc je tu ještě tolik míst, co by chtěl člověk vidět.
    Každopádně ušli jste docela dost. :)

Somethingbykate

1. Přiznám se, že jsem si musela vygooglit, co spojuje IB a Uhříněves :). Jinak Uhříněves byla víska tak před 15 let, dneska tu vyrostla spousta nových domů a pořád se rozšiřuje :).

6. Ahoj Stáni,
    moc pěkný výlet, vůbec bych nepoznala, že jste vlastně pořád v Praze. Tu jednu vesnici znám taky díky Ivetě Bartošové, zbytek je mi neznámý a jsem přesvědčená, že jsem tam nikdy nebyla. Já jsem byla včera doma, i když jsme původně chtěli jet na chatu (je v našem okrese). Měla jsem ale dost práce do školy i v domácnosti, tak mi to zase tolik nevadilo. Mimoto avizované teplo a slunečno k nám úplně nedorazilo... Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

1. Hani, vidíš - u nás bylo hezky, teplo (celou dobu jsem šla v tričku) a i sluníčko docela vykukovalo.
      Okraj Prahy umí překvapit :). Byla to taková volba z nouze - manželovi se nechtělo do centra, za hranice Prahy jsme nemohli...

7. Krásný výlet i fotky.
    Hezký den. 🙂

8. Stáni, udělali jste si báječný výlet. 👍👍 Tento konec Prahy je pro mně velkou neznámou, bydlím na úplně opačném konci. Občas jsem Uhříněvsí projížděla cestou do Říčan, takže mám lehce prohlédnuté jen hlavní tahy. Kralovice neznám vůbec. Děkuji za jejich přiblížení a musím uznat, že tato část Prahy je opravdu zajímavá.
    Měj hezké dny. 🍀

1. Aleno, já zas neznám severní končiny Prahy. Třeba v Šárce jsem byla tak před 10 lety a v oboře Hvězda ani jednou (jsem ostuda).
      Měj se krásně

9. Ty jo to vypadá na dost hezký a zajímavý výlet. Překvapil mě ten hřbitov upřímně já mám rády tyto staré ''historické'' objevy :) Moc hezké fotky. ♥

1. Docela mne mrzelo, že hřbitov nebyl přístupný, chodím na hřbitovy docela ráda. A díky za pochvalu fotek

10. Stáňo, moc pěkné momentky jsi udělala z výletu. Snad už se nám blýská na lepší časy.
    Měj klidný večer. Jitka

1. Jitko, děkuji. Zas byla uzávěra dobrá k tomu, že jsme se pustili opravdu za humna. Většinou si výlety vybíráme dál od Prahy, tentokrát nás okolnosti vyhnaly na místa, která máme u ruku a možná bychom se na ně jinak ani nevypravili.
      Měj se fajn

11. hezké fotky,ráda jsem nahlédla,Sv.

12. Opět super fotky! Já se tak moc těším až na nějaký výlet zase pojedeme.

1. Petro, já se hrozně těším, až se otevřou hotely a vyjedeme aspoň na pár dnů někam, kde budeme opravdu jen dělat výlety a chodit na snídaně a dobré večeře (a případně se ráchat do hotelového bazénu :))

13. Stáni, dnes si mi připomněla místa, v jejichž okolí jsme dlouho bydleli. Díky. Měj pěkné dny.

1. Tak doufám, že jsem vyvolala samé hezké vzpomínky.
      Hezký den

14. super článek povedené fotky už bych taky vyrazila na nejaký výlet ♥

1. Děkuji :). Myslím, že na výlety už jsme nažhavení všichni. I když mně teď začíná chalupářská sezóna, takže s výlety to bůhví jaké nebude (ale zas když pojedeme, tak to enbude muset být hned za humna)

15. Super výlet. Snad už přestane sněžit a budeme moci být venku déle a více toho prochodit.
    Krásný den.

1. Já se těším, až otevřou hotely, a budeme moci vyrazit dál a na dýl. Nebo až se udělá hezky a budeme moci strávit pár dnů na chatě.
      Hezký den i tobě

16. To byl parádní výlet. Líbí se mi, jak nás vždy vezmeš sebou. :-)

17. Krásný jarní výlet. My letos ještě nikam ani na procházku nevyrazili. U nás je teď zima a sněhová pokrývka, tak se nám ven ani moc lést nechce :) Ale doufám, že to budeme moct co nejdřív napravit.

WantBeFitM

1. Nás teď o víkendu čeká odzimování chalupy, tak jsme si ještě museli užít chození. Ale počasí už by se mohlo trochu umoudřit.

18. Tohle vypadá na krásný výlet. Zvlášť ten židovský hřbitov mě zaujal - bývá někdy otevřený?

1. Báro, byla tam cedulka, že se na hřbitov nemá vstupovat bez dohody se správcem, takže předpokládám, že po dohodě hřbitov navštívit lze. Ale neuvědomuju si, jestli tam byl nějaký kontakt...

19. Marcela - Nordic Passion16. dubna 2021 v 16:06

Tolik krásných míst je kolem nás! Dokonce nedaleko. Hezký víkend. M.

1. Marcelko, jeden z mála plusů omezení cestování - přinutilo mne to hledat méně známá místa v okolí (protože jsem se chtěla vyhnout davům a omezit i případnou cestu MHD)

20. Pekná túra.Také môžem aj ja. Praha je neskutočná. Toľko krásnych miest sa dá neustále objavovať. Peknú nedeľu prajem Lenka

1. Byl to fajn výlet, i když byl opravdu skoro za humna - do Uhříněvsi to máme pár zastávek busem...

Děkuji, že jste si našli čas k přečtení mého článku a třeba i k napsání komentáře. Každý mne potěší (a na každý se snažím odpovídat). Pokud vás můj blog zaujal, budu ráda, když si ho přidáte mezi sledované (na stráce úplně dole)